کربنات کلسیم چیست؟

کربنات کلسیم در واقع نوعی سنگ رسوبی است. سنگ های رسوبی بر اثر رسوب اجزای بدن موجودات زنده خصوصا ( آبزیان ) به وجود می آیند. این ماده به صورت سنگ آهک، گچ، گرانیت، آراگونیت، کلسیت، مرمریت یافت میشود. به شکل سنگ، صخره و یا پودر سفید رنگ وجود دارد. فرمول شیمیایی آن caco3 است و در آب نا محلول میباشد. هم به شکل معدنی و هم سنتزی وجود دارد.

 

888کربنات کلسیم کربنات کلسیم

 

 

 

….

 

 

خرید کربنات کلسیم  100 درصد تضمینی با فروشگاه مواد معدنی پارس اور

 

 

خواص و کاریرد های کلسیم کربنات

کشاورزی و پرورش دام و طیور

یکی از مهم ترین کاربرد کربنات کلسیم در کشاورزی و پرورش دام طیور می باشد. همانطور که از اسمش پیداست در ساختار خود کلسیم دارد. کلسیم جز. اصلی ساختمان اسکلتی بدن حیوانات است. همچنین یون کلسیم برای خون بندی ودیگر موارد بدن موردنیاز است. این ماده معدنی به صورت کلوخه و یا پودری به جیره غذایی دام و طیور اضافه میشود.

در بحث کشاورزی ماده ای است که تاثیر بسزایی بر روی حاصلخیزی خاک دارد. و تنظیم ph خاک را پس از اضافه شدن به عهده میگیرد.

پزشکی و داروسازی

به صورت خوراکی در قالب قرص و کپسول برای افرادی که دچار کمبود کلسیم هستند، تجویز میشود. کمبود کلسیم در بدن مشکلاتی چون هیپرفسفاتمی، کم کاری غده تیروئید، مشکلات کلیوی، پوکی استخوان ایجاد میکند. همچنین در تولید داروهایی مثل کلسیم کلراید، کلسیم بروماید و … نقش دارد.

تصفیه آب

کلسیم کربنات به دلیل خاصیت قلیایی خود، حالت اسیدی آب را خنثی میکند. عنصر کلسیم قادر به حذف یون هایی مثل سرب، مس و روی از ترکیب آب هستند.

کاغذ سازی

به منظور پوشش دهنده به کاغذ اضافه میشود و ویژگی های کاغذ را بهبود میبخشد. باعث درخشندگی، شفافیت، جذب جوهر، مقاومت در برابر شعله و افزایش استحکام کاغذ میشود.

پلاستیک

پایه اصلی صنعت پلیمر و پلاستیک است. خصوصا در تولید پلاستیک های سختی چون pvc مورد استفاده است.

پرورش قارچ 

احتمالا این کاربرد کربنات کلسیم تا به حال به گوشتان نخورده است. اما طی تحقیقات انجام شده، به این نتیجه رسیده اند که این ماده میتواند باردهی قارچ را افزایش دهد و همچنین همانطور که در بحث کشاورزی گفته شد، کلسیم گیاه را فراهم میکند و در میزان اسیدیته خاک موثر است.

ساخت و ساز و تولید سیمان

آیا می دانید زمینی که در خیابان‌ها و کوچه‌ها هر روز روی آن راه می‌روید، کربنات کلسیم است؟

کلسیم کربنات (CaCO3) یک ماده اصلی در صنعت ساخت و ساز است که عمدتاً در تولید سیمان استفاده می‌شود. این ماده به طور معمول برای این اهداف، در حالت آهکی به مصرف می‌رسد.

علاوه بر سازه‌های سیمانی، CaCO3 در پایه ریزی در پروژه‌های جاده سازی به شدت مورد توجه قرار دارد.

این ماده برای کمک به بهبود بافت خاک مورد استفاده قرار می‌گیرد و اجازه می‌دهد تا برنامه‌های پل سازی، ساخت خانه و بناهای مستحکم، به خوبی به پایان برسند.

از کلوخه‌های بزرگ‌تر این ماده به طور معمول برای تولید و رفع نیاز مصرف سنگدانه‌ها استفاده می‌شود. آهک در واکنش با افزودنی‌های تهیه سیمان، به سیمان رسی تبدیل می‌شود و ترکیبات سخت‌تری ایجاد می‌کند.

علاوه بر این، استحکام و سختی مصالح تولید شده با CaCO3 به وسایل نقلیه بزرگ و سنگین ساختمانی اجازه می‌دهد تا به راحتی از محوطه‌های ساختمانی عبور کنند.

با معرفی این ماده به صنعت تولید سیمان، شکل اصلی که در این فرآیندها استفاده می‌شود سنگ آهک است. سیمان، در اصل، از سیلیکات‌های کلسیم و سولفات کلسیم تشکیل شده است.

و….

 

صنایع مرتبط برای کربنات کلسیم

  1. آراگونیت معدنی: آراگونیت یک ماده معدنی کربناته است و یکی از سه شکل متداول بلوری کربنات کلسیم می‌باشد (= اشکال دیگر این ماده معدنی، “کلسیت” و “واتریت” است). آراگونیت توسط فرآیندهای بیولوژیکی و فیزیکی از جمله رسوب در محیط‌های دریایی و آب شیرین تشکیل می‌شود.
  2. سنگ آهک: سنگ آهکنام علمی سنگ آهک به صورت کربنات کلسیم معرفی می‌شود. این سنگ، یک سنگ رسوبی است و به صورت مستقیم از معادن استخراج می‌شود.

 

بازار خرید و فروش کربنات کلسیم

فروش کربنات کلسیم در بسته بندی استاندارد و مطابق با نیاز مصرف کننده‌ها انجام می‌گیرد. برای این ماده معدنی، دانه بندی متفاوت تعریف شده است. بسته به درصد خلوص و آنالیز کلسیم کربنات در کارخانه تولیدکننده، اندازه ذرات هم متفاوت خواهد بود. هر یک برای کاربردهای متنوعی به مصرف می‌رسند.

به طور مثال از کربنات کلسیم با دانه بندی ۴۰۰ تا ۸۰۰ برای شوینده‌ها استفاده می‌شود. دانه بندی ۲۰۰ برای صنعت لاستیک و پلاستیک به کار می‌رود.

کربنات کلسیم آهوان، سنگ آهک معدنی، سنگ آهک دولومیتی و سنگ آراگونیت، نمونه‌های پرکاربرد با ساختار کلسیم کربنات هستند.

 

با فروشگاه پارس اور بیشتر آشنا شوید

این فروشگاه در زمینه فروش مواد معدنی در درجه اول خرده فروشی و در ادامه عمده فروشی فعالیت دارد. برای خرید از این فروشگاه اینترنتی راه های گوناگونی پیش روی شماست.

  • خرید آسان و امن از درگاه اینترنتی بانک توسط سایت پارس اور
  • سفارش از طریق شبکه های اجتماعی(واتساپ، تلگرام، روبیکا، باسلام و…)

اما روش اول مزیت های زیادی دارد از جمله اینکه سفارش شما در مدت زمان کوتاه تری نسبت به دو روش دیگر به دستتان میرسد. چرا که حجم بالای پیام ها میتواند وقت گیر بوده و ما را از دیدن سریع پیام های شما منع کند.

در صورت وجود هر گونه سوال و ابهام در خرید مواد معدنی و مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *